FIETSPOSITIE
   ___________________________________________________________________________________________________________
  

   Waarom ?

   Bij wielrenners is een juiste fietspositie van zeer groot belang.
   De koersfiets is namelijk gemaakt om zo snel mogelijk te fietsen.
   Daarom moet de fiets van een wegrenner zodanig afgesteld worden
   omdat hij zo snel mogelijk zou kunnen fietsen rekening houdend met het
   feit dat wielrenners op de weg een uithoudingssport is.
   Voor andere discipline in de wielersport kan de positie aangepast worden
   aan de noden van het type wedstrijd. Een tijdrijder vergt een andere positie
   dan een veldrijder,pisterenner, mountainbiker enz….. Ook op de piste zal de
   positie verschillen naargelang de discipline de renner betwist.
   De positie voor de gewone fietser zal meer naar comfortabel fietsen gericht zijn.
   Ook hier zijn er een aantal basisposities van groot belang om comfortabel te kunnen fietsen.
 

   Wat ?

   Wat wordt er nu allemaal juist bepaald
    1. frame of kaderhoogte: Is van zeer groot belang en wordt soms niet nauw genomen maar
        het vlug kunnen rijden met een koersfiets wordt grotendeels bepaald door de kaderhoogte.
        Een te grote fiets is namelijk moeilijk te besturen, de fiets rijdt als het ware met de renner terwijl
        een gepastte of een kleinere kader beter bestuurbaar en wendbaarder is. Neem altijd raad van
        een gespecialiseerd iemand voor het bepalen van de kaderhoogte want er zitten soms addertjes onder het gras.

    2. De Zadelhoogte: kan met een formule bepaald worden maar kan verschillen opleveren naar gelang
        het type schoenen, schoenplaatjes, pedalen ,zadel enz…

    3. Positie van de schoenplaatjes: Het is van zeer groot belang dat de schoenplaatjes haaks op de schoenen
        geplaatst worden en dat ze tevens zo geplaatst worden dat de volle kracht overgebracht wordt naar de pedalen.

    4. Posite van het zadel: ook deze positie is van zeer groot belang naar krachtoverbrenging naar de pedalen.
        Ook naar soepel draaien kan dit een grote rol spelen.

    5. Stand van het zadel en stuur: kan zadelpijn vermijden voor wat het zadel betreft, voor minder belastte polsen
        is de stand van het stuur erg belangrijk

    6. Afstand tussen stuur en zadel: is van groot belang naar aerodynamica toe

    Wanneer al deze punten goed afgesteld staan ben je klaar om optimaal te presteren.


   Hoe gaan we te werk ?

   We maken onderscheid of we de positie moeten bepalen voor een bestaande fiets of dat er nog een nieuwe
   fiets moet aangekocht worden.

   1. Nog een nieuwe fiets aan te kopen
       Wanneer we nog een nieuwe fiets moeten aankopen gaan we eerst je lichaam volledig opmeten zodat
       we de kaderhoogte kunnen bepalen. Wanneer de fiets dan aangekocht is gaan we de renner juist zetten
       op de fiets. En bekijken we al de puntjes die hierboven besproken zijn.

   2. Een bestaande fiets aanpassen
       Wanneer we de positie moeten juist zetten van een bestaande fiets overlopen we eerst of de kader wel
       voldoende past en gaan we daarna alles juist zetten. Eventueel kunnen we nog aanpassingen doen door
       stuurpen of zadelpen aan te passen.


   Kostprijs

   De kostprijs voor het bepalen van de juiste fietspositie en metingen komt op 30,00 €

  
  


Trainingsbegeleiding - Conditietesten - Fietspositie - Sport- & ontspanningsmassage- Initiatie basisscholen
Sportkampen - Sportbeurzen/events - Volwassenen leren fietsen- Infosessies
Verhuur aanhangwagen - Sappen voor wielrenners - Ligging - Info/contact
- Links
 

Webdesign & hosting by VDBweb